Filmek optimális lejátszása

Mielőtt nekiállnál, vedd figyelembe, hogy van egy frissebb verzió itt ni!

tl;dr >>> Ugorj ide: "Jöjjön a lényeg!" vagy még tovább: "Installálás!"
Utoljára 2017.02.10.-én aktualizálva.

Rendhagyó cikk következik. Közvetlenül nem kapcsolódik az itt taglaltakhoz, közvetetten azonban elég komoly befolyással is élhet a filmes szekciót illetően. Bizony, a filmlejátszásról van szó. Az új, elég meggyőző képminőséget előállítani képes televízióberendezés (Panasonic TX-P42ST60E szerk.: lecseréltem TX-P50ST60E-re Jéééjj!!) beszerzését követően, jobban is elgondolkodtatott a filmezés helyes megvalósítása. Vajon mennyire számít, hogy mit, mivel, miként játszunk le a drága fémdobozon? (megjegyzés: tényleg nagy része fém)


Beleástam magam a témába és kiderült, hogy ezek egyenként is legalább annyira fontosak, mint maga a készülék, majd gyorsan konstatáltam, hogy ezt boncolgatva igen könnyen el lehet veszni. Hát így jött az inspiráció eme szösszenet megírására. Egyrészt most összeszedem az ismereteimet, másrészt többeknek kapóra jöhet, ha érdeklődik efelől.

A három kérdés közül a MIT a legkönnyebben megválaszolható: minél nagyobb felbontás vagy és minél kisebb veszteségű tömörítés. Nincs benne semmi ördöngösség, a jó készülék minden apró lépcsőfokot meg fog hálálni a minőség ranglétráján.

A MIVEL-re három egyszerű válasz adódik:
1. A TV lejátszója. Amit én gyorsan el is vetettem, mert már a tesztekben se dicsérték agyon. Se a formátumok támogatottságát, se a képminőséget >>> Gyors lapozás. A legtöbb mai TV-re sajnos ez jellemző.
2. Médialejátszó. Ez egy plusz eszköz, amit én köztudottan helytelenítek. Nem hemzsegnek itthon a blu-ray lemezek se, a számítógép viszont itt van, ráadásul alapból összeköttetésben a TV-vel. Folyamatosan fejlesztve, jelentősen több lehetőség van beállítási lehetőségekből is...
3. ...úgyhogy a győztes egyértelműen a HDMI kábellel (és nem mással!) összekötött számítógép lett.

Médialejátszó: Itt azért megjegyezném, hogy a legtöbb embernek a médialejátszó egy bőven elegendő megoldás lehet. Ha nem az egyszerűbbek közül választunk (és khm, jó mélyen a zsebünkbe nyúlunk), akkor jó eséllyel nem kell bajlódnunk a kadenciahelyes lejátszás rejtelmeivel (erről bővebben később), nem lesz gondunk a formátumok támogatottságával sem, jelentősen egyszerűbb a beállítása is az itt bemutatottnál és valószínűleg a képminősége sem rossz. Na de mi nem azért vagyunk most itt, mert nem rosszat akarunk, hanem mert nagyon jót akarunk.

A végére maradt a MIKÉNT kérdés, amiről tulajdonképpen ez a cikk szólni fog. Amolyan erős közepes szinten. Az egészet útmutatókból, fórumozásból és sok teszteléssel szedtem össze. Mindenesetre ezzel a módszerrel egy majd mindenki számára könnyen alkalmazható lejátszót lehet összehozni, már csak épp neki kéne látni.

Először is meg kellett találni a célnak megfelelő lejátszót. Rövid kutakodás és próbálgatás után (VLC, XBMC, JRiver, Kodi...) kikötöttem a Media Player Classic - Home Cinema-nál, ami elképesztően jól konfigurálható és rengeteg információ áll róla rendelkezésre az interneten. Győztem gyorsan elveszni benne.


A legjobb megoldás után kajtatva egyre többször került elő Madshi neve és fő műve, a MadVR renderer. Hosszabb utánajárás eredményeképp, úgy néz ki, hogy képminőségben semmi sem veszi fel a versenyt egy jól beállított madVR-rel. A legtöbben persze ezt nem igen veszik észre, csak akkor ha egymás mellett látják a különbséget. Most itt a lehetőség!

A MadVR főoldalán található egy igen impozáns példa a felskálázás jelentőségére (hint: a kastély), vagy itt is van sok hasznos összehasonlítás a különböző szintekre, többféle használat mellett. De berakok pár képet én is, amik a képminőség javulást hivatottak prezentálni, hétköznapi használat közben. Ez persze csak egy része a képletnek, hiszen a mozgókép minőségét lefényképezni nem lehet, működés közben kell látni. Mindenesetre így is van szembetűnő változás, főleg régi, alacsony felbontású film felskálázásánál, az árnyékos, sötétebb képeken esetén, de igazából minden összevetésnél.

– Blade Runner (HVC1 1920x800) VLC / MadVR super-xbr 75
– The Duke of Burgundy (HVC1 1920x816) VLC / MadVR super-xbr 75
– Bullitt (DivX5 704x400) felskálázás MPC-HC default / MadVR super-xbr 75
– Samsara (blu-ray h.264 1920x1080) MPC-HC default / MadVR super-xbr 75
– The Brøken (HVC1 720x436) felskálázás MadVR bilinear / MadVR super-xbr 75
– All the Real Girls (Xvid 720x320) felskálázás MadVR bilinear / MadVR super-xbr 75

Egyszerre két lejátszóval lejátszva ugyanazt, majd a képernyőt váltogatva lehet csak igazán meggyőződni arról, hogy mire is képes. Aki veszi a fáradságot és végigfut a beállításokon, majd összeveti, nem hiszem hogy megbánja. Az algoritmusok elég gyors ütemben fejlődnek, úgyhogy érdemes figyelemmel követni a fejlődést a későbbiekben is. És akkor még nem beszéltem a kadenciahelyes és a képkockadobás-mentes lejátszásról, amik már önmagukban megérik a fáradságot. Azt meg mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mennyire mélyen szándékozik belezuhanni.

3D filmlejátszás: Annyit még érdemes hozzátenni kis kitérőként, hogy ez a lejátszó kombináció most már 3D-s anyag lejátszására is jó lehet, mert a TV-s trendekkel szembemenve (az új csúcs TV-k már nem 3D képesek), elég sokat fejlődött. Én viszont ezt egyáltalán nem teszteltem, mert egész egyszerűen nem érdekel.
Meg még annyit tudok hozzátenni, hogy a netszerte fellelhető béna 3D-s filmek félmegoldások. Ez nagyon gyorsan kiderül, miután az ember először rápillant egy rendes 3D-s blu-ray-re. Szóval blu-ray lemez kell és egy blu-ray lejátszó, de mivel a legtöbb ember ezek híján van, a blu-ray iso + a jó öreg PowerDVD páros is megteszi. Egyszerű és működik, de ha valaki el szeretne veszni a madVR 3D-s beállításaiban, én nem beszélem le.

Jöjjön a lényeg!

Alapanyagok (x86 ajánlott mindenből a kompatibilitási problémák elkerülése végett):
0. DirectX 9 kompatibilis videokártya. Az ajánlott viszont DirectX 11 kompatibilis. Érdemes megjegyezni, hogy az AMD kártyákkal kevesebb probléma van a funkciók támogatását illetően, illetve a jobb algoritmusokhoz minimum középkategóriás (újonnan 30-50e Ft) kártyák kellenek.
1. MPC-HC Nightly - Maga a lejátszó.
2. madVR - A rendszer lelke. Állítólag, és a tapasztalat szerint is, jelenleg ez a legjobb elérhető renderer.
3. ReClock (opcionális) - Pontosítani lehet vele a lejátszást. Az eldobált képkockák minimalizálása okán, erősen ajánlott. Senki se szereti az ugráló videót (Youtube, anyone?). Tapasztalatból mondom, hogy már észre sem veszik az emberek, mert megszokták. Egy egyenletesen lejátszott filmet végignézve azonban felfele fog görbülni a szájuk széle, biztosíthatom.
4. XySubFilter (opcionális) - Van belső is a lejátszóban, de ez egy igen jól konfigurálható feliratozó. Sajnos jó ideje nem fejlesztik.

0. Windows beállítások:
Vezérlőpult > Hang: A használni kívánt hangkártya, rendelkezésre álló rendszernek megfelelő beállítása. 16/24 bit, 44/48/96 kHz, 2.0/5.1, stb. De ezek normális esetben már be vannak állítva.
– Érdekes lehet még ugyanitt az Eszköz kizárólagos kezelésének engedélyezése, ami például a WASAPI exkluzív módhoz kell és az ehhez kapcsolódó Prioritás adása a kizárólagos módban levő alkalmazásoknak, ha valami probléma lépne fel.
Kijelzőbeállítások (Vezérlőpult > Képernyő > Képernyőfelbontás > Speciális beállítások): Intel, Nvidia és AMD esetén is más. A lényeg, hogy minden "képjavító" funkciót ki kell kapcsolni, ami a képminőséggel, színekkel vagy a videolejátszással kapcsolatos. Ha van lehetőség állítani, a Pulldown mindenképpen maradjon bekapcsolva. Az alább látható beállítások az újabb AMD illesztőprogramoknál már nem találhatóak meg, mert rettenetesen leegyszerűsítették és összekuszálták a kezelőfelületet, de azért itt hagyom, hátha lesz haszna. (Ha az újnak amúgy se lenne.)


Ezek általános beállítások, tehát amiket itt beállítunk, azok a Windows-ból kimenő összes jelre érvényesek. Hacsak mást nem írnak. A Catalyst Control Centerben a Video beállítások a videolejátszókra értendőek, ám ezek is csak korlátozottan érvényesek. Pl. ha a madVR-ben külön beállítok egy korlátozott RGB range-t, akkor itt hiába állítom teljesre, a Windows jel teljes lesz, de a madVR kép nyilván a korlátozott értékeket fogja mutatni. Teljes képernyős lejátszás esetében ilyenkor értelemszerűen az egész kép korlátozott lesz.

RGB range: Ahogy említettem, madVR-ben külön be kell majd még állítani, de ha itt is van opció, akkor abból nem lesz baj ha itt is beállítjuk. Illetve abban az esetben mindenképpen be kell állítani, ha más lejátszót is használunk. Nade melyiket?! Két lehetőség van:
     1. Full / PC / Teljes / 0-255 - Új kijelzők esetében és RGB 4:4:4 esetén.
     2. Limited / TV / Normal / Korlátozott / 16-235 - Ha biztosra akarunk menni.
Mint látható, szorosan összefügg a képpont formátum kérdésével, ezért kis plusz információ és segítség a keretes kiegészítésben is van.

HDMI képpont formátum: Itt valószínűleg 4 lehetőség van és fontos, hogy csak HDMI esetén érhető el ez a beállítás. DVI, DVI-HDMI összekötés esetén elesünk az itt adódó lehetőségektől.
     1. Y'CbCr 4:4:4 (vagy csak YCC 4:4:4)
     2. Y'CbCr 4:2:2 (YCC 4:2:2)
     3. RGB 4:2:2
     4. RGB 4:4:4

Képpont formátum: Nagyon mélyen nem ástam bele magam, de a lényeg az, hogy szinte minden videó YCC 4:2:0-ban van tárolva (erről később még lesz szó részletesebben). Tehát minden képpontnak van fényerőssége, a színe viszont horizontálisan és vertikálisan is fele-fele akkora felbontással kerül tárolásra. Gondolnánk naivan, hogy akkor ilyesformán kéne továbbítani is, de amint látható, ilyen opció nincs, ha pedig arra is kitérek, hogy egyébként a számítógépen minden RGB-ben működik, nem pedig YCC-ben, ráadásul előbb vagy utóbb konvertálásra kerül egyikből a másikba akár többször is, drámai gyorsasággal ébredek rá: ebbe bizony nem érdemes jobban belefolyni. Az viszont nyilvánvaló, hogy a több konvertálás több adatvesztést jelent, tehát, ha nem is jelentősen, de romlik a kép.


Más irányból kell megközelíteni a kérdést. A megoldás a kijelzőben rejlik, amin a filmeket szeretnénk megnézni. Ha például kizárólag egy blu-ray lejátszóval használnánk, akkor YCC-n menne, mert annak ez a kimenete. Egy jobb médialejátszónál valószínűleg lehet választani a kettő közül, PC-ről nézve viszont általában az RGB 4:4:4 a jó. A régebbi kijelzők esetében azonban lehetnek anomáliák, mert nem mindig tudják jól kezelni a teljes RGB-t. A legtöbben éppen ezért az YCC 4:4:4-et szokták ajánlani. Ha több eszközt is rá szeretnénk kötni, a közös keresztmetszetet kell megkeresni, hogy elég legyen egy fajtára kalibrálni a kijelzőt. Ilyenkor mindenképpen javasolt az YCC, mert a PC kivételével általában ez a kimenet.

Ha a HDMI-n YCC-t továbbítunk, akkor értelemszerűen a kijelzőn nem tudunk választani a korlátozott és a teljes RGB közül, de ha az RGB-nél maradunk (ahogy én is), akkor ott a lehetőség a választásra. A lényeg, hogy mindenhol ugyanaz legyen beállítva. A madVR-ben, a videokártya beállításoknál és a TV-n is.

Teljes mértékben érthető bizonytalanságunk eloszlatására itt egy tesztkép. 100%-os méretben megtekintve kiderül, mire is jutottunk. Egyébként ennél a Panasonic TV-nél még a 1080p képpont közvetlen (Puredirect) módot is külön be kell kapcsolni, hogy 4:2:2, helyett 4:4:4 legyen.

És már el is értünk odáig, hogy felinstalláljuk a csodálatos lejátszónk még csodálatosabb összetevőit, miután gyorslépésben uninstalláltuk a korábbi MPC-HC verziókat, codeceket, codec pakkokat meg amit csak érünk és köze van a videolejátszáshoz. (Ha valami bosszantó probléma lépett fel és teljesen tiszta lappal akarunk indulni, érdemes lefuttatni egyszer a Guru3D Display Driver Uninstallerét (korábban Driver Sweeper) és aztán kezdeni elölről a videokártya illesztőprogramjával.)

Igyekszem fogyasztható terjedelemhez tartani magam, ezért egyéb beállításokat nem fogok taglalni, csak aminek közvetlen köze van a megjelenített képhez vagy érdekes, hasznos lehetőség. Nem minden beállítást írok le külön, a csatolt képeket is nézni kell, mert sok az információ!

Installálás!

1. MPC-HC:
Az installálás során nem nagyon van opció. A legegyszerűbben az [O] gomb lenyomásával jutunk el a beállításokba. Itt van minden, mi szemnek, szájnak ingere lehet, kényelmi lehetőségek, miegymás, csemegézzen mindenki kedvére, de ezekre figyeljen oda:
– Beállítások > Lejátszás > Teljes képernyő: Use Autochange Fullscreen Monitor Mode legyen kikapcsolva. (Most már elvileg alapból ki van kapcsolva.) Ezt majd a madVR fogja megoldani.
– Beállítások > Feliratok > Alapstílus: Ha XySubFilter helyett maradunk a belső feliratozónál, akkor azt itt lehet beállítani.

LAV Filters:
Ameddig a legújabb LAV alapból benne van az MPC-HC-ban, addig nem érdemes külön feltelepíteni (innen). Ám ha mégis kedvünk szottyan, akkor csak az x86 verziót. Ha külsőként feltelepítettük, akkor így lehet működésre bírni:
1. Beállítások > Belső szűrök: Mindent kikapcsolni.
2. Beállítások > Külső szűrők > Szűrők kiválasztása: Hozzáadni LAV Splitter, LAV video decoder, LAV audio decoder.

Ebben az esetben a beállításokat a Start menün keresztül tudjuk elérni, ha maradtunk a belsőnél (ajánlott), akkor: Beállítások > Belső szűrők > LAV Splitter / LAV video decoder / LAV audio decoder:


LAV video decoder:
– Deinterlacing mode: Agressive mehet, de jó automatikuson is. Ez azoknak érdekes inkább, akik célzottan olyan tartalmakat néznek, ahol előfordul interlacing. Aki mozizásra fogja használni, annak nem igen lesz jelentősége. (Interlaced video)
– Output formats: Majd az összes be van jelölve és ez így jó is.
– RGB output levels for YUV-RGB conversion: Ahogy az korábban is beállításra került. Nálam 0-255.
– Hardware Acceleration: A legideálisabb, hogyha nem használunk hardveres gyorsítást, mert a többi módszer (a DXVA2 copy-back kivételével), a kép minőségét tekintve, gyengébb kontrollálhatóságot eredményez.
     1. None, tehát abban az esetben, ha a legjobb képminőségre akarunk törekedni.
     2. CUVID, Nvidia kártya esetén, a CUDA kihasználására. Manapság már nem ajánlott, de egyébként gyors, erőforrás-hatékony módszer.
     3. Intel QuickSync az újabb Intel procik esetén. Nem ajánlott.
     4. DXVA2 (native), ha a legkisebb teljesítmény befektetésével akarjuk megoldani a dekódolást. Egyébként nagy különbséget nem fogunk észrevenni a képminőségben, ha ezt választjuk. (Én konkrétan nem láttam különbséget, pedig teszteltem.)
     5. DXVA2 (copy-back), ha a legjobb képminőségre akarunk törekedni, és mindenképpen hardveres gyorsítást szeretnénk. Ezt azért mondom, mert ez a módszer szinte csak a nevében gyorsítás, ugyanis átmásolja a rendszermemóriába az anyagot, majd vissza a GPU memóriájába. Tehát erőforrás-igényes, ellenben ugyanazt a képminőséget hozza, mint a szoftveres dekódolás.

LAV audio decoder:
Bitstreaming kikapcsolása. (AC-3, DTS...) Mivel nagyon szeretnénk ReClock-ot használni és az bitstreaminggel nem működik, kénytelenek leszünk mindet kikapcsolni. Ha viszont mindenképpen szükséges, akkor le kell mondani a ReClock áldásos hatásáról. Ha bekapcsolva marad, HDMI-n az összes mehet, SPDIF-en az AC-3 és a DTS.
Mixing tabon belül, külön be lehet állítani, hogy milyen csatornakiosztásra keverje le. Ez abban az esetben érdekes, ha a Windows alapbeállításait megkerülve jut ki a hang (Pl. WASAPI Exclusive).
Don't mix Stereo sources pipa.

2. madVR:
v0.91.5

Puritán telepítés, de a szépségét részben ennek is köszönheti. Ki kell csomagolni valahova, figyelembe véve, hogy ez bizony ottmarad. Rendszergazdai jogosultsággal install.bat, majd:
MPC-HC > Beállítások > Lejátszás > Kimenet > Directshow Video: madVR.
Amikor lejátszásra kerül valami, megjelenik a tray-ben egy újabb, könnyen észrevehetően furcsa ikon. Ezen belül edit madvr settings és elérkeztünk a rendszer velejéhez. A fő menüpontokon végigmegyek, hogy kitáruljon a világ.

Devices:
Itt minden kijelzőre külön beállításokat lehet, és kell is eszközölni.


Properties:
RGB range. Talán már nem kell mondanom. Egyébként, ha az említett helyeken nincsen szinkronban, könnyen észrevehetően túl világos, illetve túl sötét lesz a videó.
Native Display Bitdepth: 8 bit, ez is mindenhol szinkronban OK. Nagy baj nem lesz amúgy, ha valahol véletlen rosszra állítjuk, mert több feltételnek is teljesülnie kell, hogy sikerüljön összehozni a 10 bitet. (Kijelzőnek, videokártyának támogatnia kell, videokártyabeállításoknál és madVR devicesben is be kell lőni, valamint full screen exclusive mode és DirectX 11 módnak is teljesülnie kell. De ez még hagyján, AMD videokártyán csak korlátozott RGB-n megy... Véleményem szerint felesleges hercehurca, mert:)

Színmélység: A közeljövőben lesz nagyobb jelentősége, mert szépen lassan talán átáll az ipar egy jobb szabványra (UHDTV és rec.2020). Egyelőre azonban nehéz előcsalni a 8 bitnél mélyebb beállítást, és ugyan az új TV-k paneljei már támogatják, de legelsősorban azért felesleges, mert a hagyományos blu-ray filmek 8 biten vannak tárolva, úgyhogy egyelőre ezt a kérdést itt le is zárom. Amúgy arról van szó, hogy az RGB mindhárom komponense 8 biten, azaz összesen 24 biten tárolja a színmélységet, így jut 256 árnyalat mindre (16.777.216 szín). A 10 bit minden komponensre 1024 árnyalatot tesz elérhetővé, tehát jelentős előrelépés. Lenne, de ennek a gyakorlatban a jó dithering algoritmusoknak köszönhetően nem lesz akkora haszna, mint gondolnánk.

– 3D format: Most írom le utoljára, ezentúl következetesen ki fogom felejteni a 3D beállításokat. Ez van.

Calibration:
– Ha nem volt a kijelző műszeresen kalibrálva, akkor Disable calibration controls for this display. Ha igen, akkor a kalibrálást végző szakemberrel való konzultálásnak megfelelően kell beállítani.
– A Disable GPU gamma ramps még több kijelzőre kerülés előtti képmókulást zár ki (ha minden igaz).

Display Modes:
A kadenciahelyes lejátszás kulcsa. Magyarul, ha az adott kijelző képes kezelni, a lejátszott videó képkockaszámához igazítja annak frissítését. Ennek nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségét.
Első körben itt azon kell túlesni, hogy mikor váltson nézetet. A lejátszás kezdetén (when playback starts) vagy teljes képernyőre váltáskor (when player goes fullscreen), illetve ugyanez visszafele. Kinek melyik szimpatikusabb, de ajánlott a képen látható választás a rengeteg képmódváltás elkerülése végett.
És ezen belül a lényeg: List All Display Modes. Itt lehet felsorolni, milyen módba engedje átállni a kijelzőt. A lehetséges videók fps-e szerint érdemes megadni, de nem kell kísérletezni, a következő sor szinte mindenhez megfelel. Nálam is így néz ki, és ezzel idáig az összes film kadenciahelyesen jelent meg. Elég innen bemásolni és kész is: 1080p23, 1080p24, 1080p50, 1080p59, 1080p60
Persze érdemes előtte tájékozódni, hogy mit támogat az adott kijelző, mert különben nem sokat ér.

Color & Gamma: Csak kalibrált készüléknél érdemes babrálni.

HDR: Majd pár év múlva visszatérünk rá, ha emberi áron lesznek a HDR TV-k és ki lehet igazodni a szabványokon, valamint tartalom is elérhető lesz rá.

Processing:


Deinterlacing:
Automatically activate deinterlacing when needed, if in doubt deactivate deinterlacing. Én maradtam az automatánál, de megfelelő képi anyag esetén ennek ugye nem lesz nagy jelentősége.
Disable Automatic Source Type Detection kikapcs és Force Video vagy Force Film: Kétféle deinterlacing van. A lejátszott anyag típusának függvényében lehet ráerőszakolni az egyiket vagy a másikat, ha nem tetszik az eredmény.

Artifact removal:
Kis teljesítményért cserébe csökkenti a műalkotások (sic!) számát.
Default debanding strenght az erősségét állítja, lehet medium.
Strenght during fade in/out az elsötétülésnél/előtűnésnél viszont érdemes megturbózni kicsit (high), nyilván mert ilyen esetben jelentkezik legtöbbször a bosszantó kockásodás és egyéb jellemző képhiba (műalkotás, tényleg mulatságos kifejezés).

Image enhancements:
Ha valaki nagyon kényes az élességbeállításokra, itt különböző algoritmusokat tesztelhet kedvére. Szerintem a kicsit lejjebb taglalt Scaling Algorithms beállításain túl teljesen felesleges jobban belenyúlni a képbe. Mindazonáltal ha valaki erre adná a fejét, akkor itt tegye, mert ugyanezek az algoritmusok használhatóak a Scaling Algorithms > Upscaling Refinement szekcióban is, de ezeket a műveleteket érdemesebb a felskálázás előtt elvégezni.

Zoom control:
– Disable scaling if image size changes only by: Szabvány méreteknél nincs jelentősége. Ha kicsit kellene zoomolni, akkor inkább hagyja az eredeti méretet, hogy ne torzuljon és ne kerüljön felesleges energiába.
– Move subtitles: Ha az alábbi opcióval mókulunk, akkor szükség lehet a feliratot eltolni hozzá.
– Automatically detect hard coded black bars: A filmek fekete sávjával lehet bűvészkedni. Nem hiszem, hogy gyakran lenne haszna, de elég jól be lehet állítani, ha erre van igény.

Scaling Algorithms:
Az átméretezési algoritmusok minőségi beállításai. Rendkívül fontos tényező. Erősen teljesítményfüggő, ezért érdemes eljátszadozni a beállításokkal. De előbb pár fontos információ, hogy tudjuk is, hogy mit állítgatunk:

Szín mintavételezés: Ahogy korábban erről már szó volt, a legelterjedtebb szabványok Y'CbCr 4:2:0-ban tárolják a videókat, ismertebb nevén ez a chroma subsampling. Az emberi szem adottságait - vagy ha úgy tetszik, épphogy a korlátoltságát - kihasználva, ez egy sávszélesség-hatékony módszer. Csak épp a mi dolgunkat nehezíti meg.
A szem a legrészletesebben a fényességet érzékeli, ezért a teljes felbontáson csak ez kerül megjelenítésre. Az Image (madVR-ben így szerepel) vagy más néven Luma ezt a "fekete-fehér" képet jelenti. Az Y'CbCr-ből ez az Y'. A Chroma görögül színt jelent, ez az Y'CbCr-ből a Cb (blue-difference) és a Cr (red-difference) vagyis maga a színes kép.
Az Y'CbCr képmegjelenítés a rétegeket egymásról leolvasztva így néz ki:


Képméretezési algoritmusok:
– Upscaling: Felskálázás. Egy alacsonyabb felbontású, pl. 720p (1360x720) videó fullHD-s TV-n (1080p - 1920x1080) való lejátszása esetén.
– Downcaling: Leskálázás. Pl. egy blu-ray lemez (1080p) lejátszása egy 1680x1050 felbontású LCD monitoron.
– Doubling: Kép duplázás, négyszerezés. Emlékezzünk csak a madVR főoldalán található példára. És ennek egyre fontosabb szerepe lesz az UHD TV-k, más néven a 4K elterjedésével (2160p, tehát a fullHD felbontás duplázása vertikálisan és horizontálisan, így jön ki a négyszeres felbontás). De alternatív megoldásként rá lehet erőltetni akár minden felskálázásra. Ebben az esetben a duplázásnál használt algoritmus után a leskálázó/felskálázó algoritmus is használatra kerül, annak függvényében, hogy a duplázás a célmérethez képest mekkora felbontást jelent. Erőforrásigényes és feleslegesnek tűnhet, de érdemes kipróbálni, mert nem feltétlen lesz rosszabb a kép, mint egy egyszerűbb felskálázó algoritmus esetében. Sőt!

Megközelítőleg mindegyik ablakban felülről lefelé haladva növekszik a teljesítményigény és persze javul a képminőség is egyben. A nearest neighbor és a bilinear semmiképpen nem ajánlott. Mondjuk az se túl valószínű, hogy egy mai videokártya csak ezekkel birkózna meg. Szóval ki kell próbálgatni őket, van segítségnek jobb felül egy táblázat is, ami jelzi, hogy melyik milyen eredménnyel használható. Azért mindenhol megadok több lehetőséget, amikkel érdemes foglalkozni.
A komolyabb lehetőségekről kis információ:
- Super-xbr: Kis erőforrásigény, élesség szempontjából jól beállítható és összességében igen eredményes.
- NNEDI3: A legjobb videokártyákat is megizzaszthatja, de jelenleg talán ez a legszebb képet adó algoritmus. Véleményem szerint mondjuk nem feltétlen éri meg a befektetett energiát.
- NGU: A legújabb fejlesztés. Elég jól működik, én most átálltam erre a Super-xbr-ről.


Chroma Upscaling: Szín-felskálázás. Ez az egy, ami minden esetben használatra kerül, hiszen a színek felbontását mindenképpen legalább a duplájára kell növelni. Viszont az összes használandó algoritmus közül épp ez az, aminél a legkevésbé fogunk észrevenni különbséget. Ilyen a szemünk, köszönjük a természetnek.
Biztos megoldás: Jinc + Anti-ringing
Jó, kis teljesítmény igénylő kép: Super-xbr, sharpness: 75 + Anti-ringing vagy NGU + low
Legjobb: NNEDI3, minél több neuronnal. (32 környékén még a GPU is bírja talán)

– Image Downscaling: A felhasználói szokásoknak megfelelően ez kerül legkevesebbet használatra. Kivéve ha kényszerítetten image doubling-ezünk.
Biztos megoldás: Lanczos vagy Spline. Ha van Scale in Linear Light vagy Anti-ringing opció, akkor kapcsoljuk be.
Jó kép: Jinc + Anti-ringing + Linear Light vagy SSIM

Image Upscaling: A legtöbben azt javasolják, hogy végig kell próbálgatni és amelyik tetszik, azt kell választani. Csak támogatni tudom ezt a gondolatmenetet.
Biztos megoldás: Jinc
Jó, kis teljesítmény igénylő kép: Super-xbr, sharpness: 75 vagy NGU+ low
Legjobb: NNEDI3, minél több neuronnal. (azt még megjegyezném, hogy magát a NNEDI3 algoritmust elvileg az nVidia kártyák nem kifejezetten szeretik)
- Algorith, to use after doubling:
upscaling: Jinc AR
downscaling: use "image downscaling" settings

Upscaling Refinement: Itt nagyjából ugyanazok a lehetőségek vannak, mint a már említett Processing > Image enhancements résznél, és ahogy ott is írtam, a Processingnél lehet, itt nem érdemes használni őket. Kivéve a SuperRes-t, amit mindenki nagy szeretettel ajánl internet szerte. Kipróbálva, ehhez én is csak csatlakozni tudok.

Az utóbbi időben rengeteget fejlesztettek az algoritmusokon, úgyhogy várhatóak még további okosságok. Stay Tuned!

Rendering:


General Settings:
Enable Automatic Full Screen Exclusive Mode: Exkuzív prioritást kap a lejátszás, tehát nagyobb teljesítményből gazdálkodhat, mint amit alapból enged neki a Windows. Én inkább bekapcsoltam (ugrált a kép), minthogy a minőségből adtam volna alább. A lejátszó kinézete megváltozik tőle, csak egy csúszka lesz teljes képernyő módban, szóval hasznos a billentyűkombinációkat is megtanulni. Ha lejátszás közben egy másik kijelzőn is akarunk valamit csinálni, akkor ne sok jóra számítsunk ott. (Rá fogsz jönni miről beszélek.)
Use Direct3D 11 for Presentation: Ha tudjuk, kapcsoljuk be. + Present a frame for every VSync
Use Separate Device for Presentation: Ideális esetben legyen bekapcsolva.
Use Separate Device for DXVA processing: Ideális esetben legyen bekapcsolva.

Exclusive Mode Settings:
– Csak egy dolgot érdemes babrálni: How many video frames shall be presented in advance. Ha furcsa beugrásokat tapasztal az ember, vagy más módon nem megmagyarázhatóan dobál el képkockákat, lejjebb lehet menni. Nekem volt olyan (bár később kiderült, hogy windows probéma volt) hogy lementem egészen 2-ig. A lényeg, hogy ha minden stimmel és a ReClock is azt írja, hogy nem kéne dobálnia a kockákat, ám mégis megtörténik, erre érdemes gyanakodni először, aztán egyéb dolgokra.


Smooth Motion:
Ez abban az esetben hasznos, ha a játszott anyag semelyik megadott frissítéssel nem passzol (25 fps lehet ilyen, ha a kijelző nem ismeri az 1080p50-et vagy 24p is, ha a kijelző csak 60 Hz-et tud). Illetve ha előfordul, hogy ablakos módban nézünk valamit, akkor az Only if there would be motion judder without it kapcsolóval együtt bekapcsolhatjuk és 60 Hz-es ablakos módban is folyamatos(abb) képet kapunk, ugyanakkor teljes képernyőn kikapcsolva marad. Nem helyettesíti a rendes kadenciahelyes lejátszást, de jó, hogy ilyen is van.

Dithering:
Opciók a dithering javítására. Error Diffusion - option 1 vagy 2, use colored noise, change dither for every frame. Nincs ezen mit cifrázni, olyan sok opció itt nincs is, nem érdemes alább adni, mert a jó képhez mindenképpen szükség van rá.

Árnyalás, zajmoduláció, ditherelés: Egyszerűen és érthetően, a képhez kis mennyiségű zajt ad, hogy a hibákat elfedje. Persze itt is rengeteg múlik az algoritmuson. Durva megközelítés, de egyszerűen nem létezik szemléletesebb példa erre, mint a wikipédiás macska. A két kép ugyanannyi színárnyalattal rendelkezik, csak a jobb oldali ditherelt:


Trade Quality for Performance:
Egyesével ki lehet kapcsolgatni a funkciókat, ha több teljesítményre van szükség vagy egyéb gond van. Normális esetben tehát mindegyiknek kikapcsolt állapotban kell lennie. Érdemes arra figyelni itt, hogy alaphelyzetben a két Use DXVA chroma upscaling lehet, hogy be van kapcsolva és akkor fújhatjuk a korábban beállított algoritmusunkat.

3. ReClock:
A telepítésnél csak a Program Files és a DSound /Wave kell. Az MPC-HC indításakor fel is tesz egy kérdést, hogy szeretnénk e használni vele: mehet mindig. Emlékeztetőül: a bitstreaming nem megy vele.
– MPC-HC > Beállítások > Lejátszás > Kimenet > Directshow Audio: Reclock Audio Renderer

Ezután a Start menüben érjük el a beállításokat:


Javarészt jók az alap beállítások, nem sokat kell átállítani.

Audio Settings:
– Audio Interface to Use for: DirectSound / WASAPI Exclusive
Aki nem tudja mi az a WASAPI, az maradjon is csak a DirectSoundnál, aki meg tudja annak nem kell mondani.
Devices to use with: Az aktívnak szánt hangkártya kiválasztása.
– Sound pre-buffer: 500 ms. PCM 20%, Bitstream 5%
– PCM Output:
Sampling rate: Same as input
Format: 24 bit int padded to 32
Quality: Best Sinc Interpolation
Output mono sources to both front channels: Nem valószínű, hogy sokszor aktiválódik majd, de legyünk felkészülve a mono anyag fogadására.
Set matching speaker configuration: Bekapcs.
Time Stretching: Kikapcs. Ha nem muszáj, ne legyen bekapcsolva.

Video settings:
– Hardware interface: Directdraw. Mindenképpen.
– Frame Rate Determination: Maradhat minden az ajánlotton (recommended).
Assumed frame rate when not found: <unknown> Media és DVD esetén is. Ez amolyan vészmegoldás, ha nem menne a belső, automatikus képkocka/másodperc meghatározás, de remélhetőleg nem kerül használatra. A 23.976 a leggyakoribb egyébként.

Advanced settings:
– VSync Correction: Csak a Use with all other renderers kell.
– General: Csak a Force Reclock to be loaded instead of other renderer kell.
– Hasznos funkció a Restore default settings, ha valamit elbarmoltunk volna. Én már használtam.

Lejátszás közben a ReClock ikonja eleinte zölden-pirosan villog, majd ha megtalálta a megfelelő beállítást, zölden illik világítania. Egyébként hasznos információkat is kiír és pár beállítás is van, ha ráklikkelünk.


Ellenőrzésre a legegyszerűbb lejátszás közben a Ctrl+J billentyűkombináció. A képernyő bal felső sarkában jelenik meg temérdek információ. Ha mindent jól csináltunk, akkor a 1 frame drop/repeat every X-nél egy folyamatosan növekvő, jobb esetben több órához vagy naphoz tartó értéket kell kapnunk. Képernyőváltáskor, pörgetésnél generálódnak dobált kockák (dropped, repeated, delayed frames), de egyébként nem szabad nőnie a számlálónak. Ha arra gyanakszunk, hogy a gépünk nem bírja a tempót, akkor az average stats alatt található rendering értéket vessük össze a vsync és a movie frame interval értékével. Ha nagyobb valamelyiknél, akkor valamilyen beállítással spórolnunk kell az erőforrással.


4. XySubFilter:
Installálás a madVR szisztémája szerint, tehát kicsomagolni oda érdemes, ahol a végleges helye lesz. Rendszergazdai jogosultsággal install, utána az MPC-HC-ban:
– Beállítások > Lejátszás > Kimenet > Felirat renderelő: XySubfilter.

Ha mindent jól csináltunk, mostanra valahogy így kell kinéznie ennek a szekciónak:


A beállításait lejátszás közben a szűrők között vagy a tray-ben található kis zöld nyílra kattintva lehet állítgatni.
Settings > Main > Text Styles: A szokásos kinézeti beállítások.
– Settings > More: Nagyon sok részletbeállítás. Nagyon sok. Nagyon. 


Hát ennyi lenne. Persze ezen kívül még tengernyi lehetőség van és biztos akadt fontosabb dolog is, amit sikerült kihagyni, de megközelítőleg ennyinek elégnek kell lennie ahhoz, hogy az ember rácsodálkozzon, milyen sötétségben élt eddig.

Jó filmezést!

Megjegyzések

  1. skincell pro price - What are the benefits of skin cell pro? I was looking for a cure-all product to use on my face that would make my problem go away. My face had always been prone to acne and had several scars from acne. However, my skin was dry, and the acne had largely disappeared. I didn't have any breakouts, yet I decided to give skincell pro a try. I read several reviews online and was intrigued by the positive feedback I got from others.

    VálaszTörlés
  2. skincell mole and skin tag remover promotion: https://lyncvoiceuc.com/

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése